Письменники й бібліотекарі обговорили суперечливі та провокативні теми у літературі для дітей

У Публічній бібліотеці імені Лесі Українки відбулось засідання Творчого об’єднання дитячих письменників КО НСПУ з обговоренням суперечливих та провокативних тем у літературі для дітей. Ми думаємо, що діти живуть у стані захищеності й невинності. Здебільшого так, але це не означає, що вони захищені від обізнаності про суперечливі теми у світі. Тож якщо піднімати ці суперечливі теми у книжці для дітей, то необхідно робити це з повагою до дітей, не пропонуючи їм більше, ніж вони можуть витримати емоційно.
 
Письменники, літературознавці та бібліотекарі поділилися різними думками та власним досвідом щодо того чи потрібно і ЯК потрібно писати для дітей на теми домашнього насильства, насильства зі зброєю, смерті, психічних захворювань, інтимних відносин, про людей з інвалідністю, самогубства, релігії, ін.
 
В обговоренні взяли участь: Ольга Романюк, Валентина Захабура, Наталія Марченко, Зірка Мензатюк, Леся Воронина, Тетяна Череп-Пероганич, Ольга Ходацька, Станіслав Шевченко, Тетяна Кондратенко, Анна Багряна , Олена Поліщук, Алла Диба , Ксенія Диба, та ін.
 
В засіданні взяли участь представники від районних бібліотек для дітей.
 
Основні поради письменникам, які пишуть для дітей:
◙Пишіть у відповідності до віку
Переконайтеся, що матеріал, який ви пишете, відповідає віковій групі вашої цільової аудиторії. Якщо ви пишете для маленьких дітей, зосередьтеся на простій мові. Використовуйте персонажів, які також є маленькими дітьми, або дотримуйтеся прийомів класичної дитячої книги, використовуючи тварин як дублерів замість людей.
◙Будьте відвертими та чесними
Якщо ви гостро ставитеся до певних суперечливих тем, вам слід чесно сказати про свої наміри. Коли ви пишете для дітей, чітко висловлюйте цю точку зору.
◙Будьте готові до критики і неприйняття
Коли ви пишете на суперечливі теми для дітей, будьте готові до бурхливої реакції — як позитивної, так і негативної.
◙Використовуйте метафору та аналогію
Якщо ви пишете для дітей молодшого віку, вам не потрібно бути відвертим у своєму підході. Для таких читачів буде краще підходити до суперечливих тем через символізм або метафору.
◙Використовуйте непряму мову для суперечливих тем
Ви можете використовувати метафори, щоб вирішувати суперечливі теми, які здаються надто складними для безпосереднього сприйняття.
◙ Зберігайте позитив
Наскільки це можливо, зберігайте позитивний тон вашої книги. Навіть якщо ви маєте справу з такими серйозними проблемами, як жорстокість і горе, спробуйте концентрувати увагу на тому, що ваш персонаж справляється з проблемою позитивно.
Діти потребують більшої емоційної безпеки. Завершення історії не обов’язково має бути щасливим, але читач має відчути, що персонаж навчився та виріс на основі отриманого досвіду.
◙Варто прагнути до написання красивих історій. Більшість дітей і дорослих читачів вже пережили втрату, горе чи навіть гірші речі. Вони знають, що світ не ідеальний.
Тож треба так передати історії про хоробрість і кохання, страх і трагічну втрату, щоб слухачі могли пережити ці епічні подорожі та вийти з них сильнішими, або мудрішими, або більш чуйними, ніж на початку.
◙Не потрібно цуратися писати на суперечливі теми для дітей.