Розробка уроку «Мова – душа народу» за творами Віри Марущак (фото)

IMG_4841Урок розроблений

  • учителем ЗОШ № 53 Володимиром Степановичем Кошовим                    
  • учителем-методистом, відмінником народної освіти Любов’ю Петрівною Трощенко

1) Діалог про письменницю.

2) Слово вчителя.

3) Завдання додому. (усно-записати треба на попередньому уроці)

4) Звучить пісня  про рушник.

5) Реклама оповідання "Рушник"

6) Гра "Снігова куля"

7) Відгук про оповідання "Ікона"

8) Гра "Брейн-ринг" (дзвіночки)

9) Інсценізація оповідання "Подарунок"

10) "Поле чудес"

11) Інтерв’ю навпаки 

12) Гра "Показуха"

13) Резюме за творами

14) Назва творів за ілюстраціями 

15) Релаксація

16) Міні – дискусія

17) Напам’ять "Душа народу"

18) В гостях у "Щасливого випадку"

19) Захист дослідницького проекту

а) Виступ

б) Обговорення

20) Виступ В.Марущак

21) Резолексія

Інтегрований урок з української літератури

Вивчення літератури рідного краю й розвитку зв’язного мовлення.

Тема: «Мова – душа народу» за творами В. І. Марущак із книжок «Батько з Португалії», «Цезар, Галка і Новий рік», різні жанри висловлювання.

Мета: систематизувати й поглибити знання про твори В.Марущак; формувати вміння аналізувати прочитані твори; відбирати в них головне; навчати вправно, логічно й послідовно висловлюватися,  доводити свою правоту; розвивати пам’ять, увагу, мислення, уяву, мовлення; виховувати людяність, співчутливість, розуміння краси; виховувати любов до книги.

Тип уроку: урок узагальнення й системазації знань і вмінь.

Форма проведення уроку – презентація збірок оповідань, гостини на ігри телевізійні.

Обладнання уроку: портрет В.І.Марущак, книги письменниці, плакати, ілюстрації до творів, грамзапис, реквізит для оформлення виступів, змагань.

                                                    Хід уроку 

I. Мотивація навчальної діяльності учнів, оголошення теми, мети уроку, постановка завдань.

1. Учні 7 –А класу розігрують діалог.

* Привіт! Чого так поспішаєш?

* Доброго дня. Поспішаю до бібліотеки. Треба приготуватися до уроку вивчення літератури рідного краю.

* А що саме потрібно?

* Літературу про якусь Марущак.

* Не якусь , а про нашу землячку, члена Національної спілки письменників, члена Національної спілки журналістів України, автора збірок оповідань "Вікнами до сонця", "Батько з Португалії", "Цезар, Галка і Новий рік", книги казок " Пригоди Нюмочки " та кількох окремих казочок , посібника "Школа журналістів" тощо – Віру Іванівну Марущак , лаурета Миколаївської обласної премії імені Миколи Аркаса.

* Дякую за інформацію. А ти звідки це знаєш?

* Цікавлюсь літературою рідного краю.

2.Слово вчителя

- Сьогодні ми проводимо урок вивчення літератури рідного краю по доробку Віри Іванівни Марущак з метою систематизувати й поглибити знання про її твори, виробляти вміння аналізувати прочитані чи сприйняті на слух оповідання, виділяти , розуміти в них головне; вчитися вправно, логічно й послідовно висловлюватися, доводити свою думку; розвивати пам’ять, увагу, уяву, мислення й мовлення; плекати в собі людяність , співчутливість , розуміння краси.

У нас презентація збірок Віри Іванівни Марущак  "Батько з Португалії  та  Цезар,Галка  і Новий рік, а ще ми йдемо в гостину на «ігри телевізійні " та проведемо інші ігри. Слухайте уважно виступи товаришів, збирайте матеріал для написання                міні – твору вдома.

ІІ. Запис домашнього завдання.

Написати міні – твір на одну з тем :

1. Думки й почуття, викликані уроком.

2. Твір В.Марущак, що найбільше сподобався. (Вразило)

3. Що найбільше сподобалося на уроці (який вид презентації).

ІІІ. Сприймання й осмислення навчального матеріалу.

(Лунає пісня про рушник)

1. Реклама.

Учитель:

* Починаємо презентацію книг із реклами оповідання "Рушник"

(Виходять 7 учнів 7-Б класу,вони розтягують в одну лінію рушники вишиті і по черзі заклично, енергійно проголошують рекламу )

1 – учень : Увага! Увага! Чи любите ви дізнаватися про секрети, розкривати таємниці, шукати скарби? Так? Тоді прочитайте оповідання Віри Іванівни Марущак "Рушник", що є в обох збірках. І перед вами розкривається поетична душа українського народу, краса і її багатство.

2 – учень :

* Знайте: читаючи оповідання " Рушник ", ви зануритеся в атмосферу родинного затишку, вдаємо любові  доброзичливості, щирих стосунків між членами родини.

* 3-й учень (однією рукою тримає рушник, а другою на фоні рушника малюнок)

* Послухайте: оповідач із любов’ю згадує свої відвідини тітоньки Маші, котра дуже любила вишивати й надзвичайно майстерно вишивала: " Кожна квітка має очі, заглядає … у душу …  А вишитими полуницями хочеться поласувати  ". " У тітки вишито все: наволочки, простирадла , одяг ", а особливо вона любила вишивати рушники і дарувати їх, її " рушники майже в кожній світлиці села ".

4 – й учень (однією рукою тримає рушник, другою - на фоні рушника вишитий портрет Т.Шевченка )

* Уявіть собі картину: в затишній сільській хатинці, прикрашеній чудовими рушниками, сидить майстриня, гаптує портрет Шевченка, щоб подарувати школі, і розповідає племінниці про життя Тараса, щедро засіваючи душу її зернами доброти, уваги, співчутливості.

5 –й учень

* Знайте це лірична натура, граючи на гітарі, тітка Маша ніжно співає Шевченкові пісні. Після відвідин тітки оповідачка (дівчиною) несла " в своєму серці шматочок чогось дуже світлого "

6 – й учень

* Вдумайтеся: минули роки, і коли вже із своєю донькою племінниця прийшла до тітки, додому дівчинка, " мов якусь коштовність несла подарований жінкою рушник "

І справді, рушник – це коштовність, бо в ньому краса душі вишивальниці, її добрі побажання.

7 – й учень 

* Пам’ятайте: хто не глухий серцем, той відчує насолоду від читання твору, порине в світ людяності, щирості, несказанно духовного багатства.

Читайте, возвеличуйтеся, гордіться нашим народом!

Учитель : 

* Слово 7 – А класу, 5 учнів продемонструють, як вони знають імена героїв прочитаних оповідань.

3) У нас гра " Снігова куля ", ви стаєте півколом, я кидаю комусь із вас м’яч і називаю ім’я героя твору, ви ловите м’яч і називаєте оповідання, повертаєте мені м’яч.

Андрій – "Сухарик"

Ліда - "Бант"

Марійка - "Шоколад "

Микола - "Тато"

Іванко - "Цигарка"

Вітя - "Лідер"

Маленький Сашко - "Вчений онук"

Ваня - "Урок"

Валентин " Шматочок цукру " 

Хлопчик без імені - "Полювання" 

4) Відгук про оповідання  (7 - Б)

- А я вас хочу познайомити з відгуком про оповідання В.І. Марущак "Ікона", яке є в обох збірках.

В оповіданні розповідається про похорони довгожительки села, стоп’ятирічної баби Мотрі, про місце ікони в її житті та долю ікони.

Із розмов сусідів, односельців про небіжку ми дізнаємося, що це була богоугодна, богомільна жінка, яка колись закінчила церковно – парафіяльну школу, прекрасно знала і вміла тлумачити Біблію, багато читала.

Людиною бабуся була для кожного різною: строгою і доброю, веселою і сумною, сердитою і ласкавою.

З повагою говорять між собою люди про неї, високо оцінюють її розум, знання, уміння дати пораду і розраду; шанують за те, що жінка " не могла бачити людей, які байдикували, або не тримали в руках книжку." 

Пом’янувши добрим словом бабу Мотрю, люди розійшлися по домівках, "тільки одна сусідка все крутилася і крутилася біля бабиної невістки, нарешті вона попросила подарувати їй ікону на згадку про небіжчицю. Крутилася і крутилася, відвела чогось погляд – ці слова свідчать про не щірість, хитрість сусідки. Щира людина, невістка, хотіла віддати ікону та вона чомусь не знімалась ." 

" Зайди іншим разом ", - попросила жінка сусідку.

Автор характеризує невістку баби Мотрі, це " вродлива,  розумна, роботяща " людина. " Вона була опорою не лише чоловіка, дітей, онуків, а і до останнього дня доглядала свекруху ."

Віддавши їй останню пошану, - пише В.І. Марущак, - забилася у неспокійному сні. А приснилось жінці свекруха, яка просила: не віддавай ікону, вона весь наш рід оберігатиме. Прокинувшись, невістка згадала, як свекруха розповідала про ікону, яку ій подарувала бабуся: з іконою вона вінчалася, нею ж благословляла дітей своїх на довге життя, на фронт синів проводжала та била поклони за їхнє життя. Всі з фронту повернулися, мов загороджені від ворожої кулі були. І своїм дітям світлої долі просила біля цієї ж ікони.

Коли наступна сусідка запитала невістку баби Мотрі:

* Ну що, даси ікону?

Жінка відповила:

* Хто ж віддає те, що наповнює серце джерельною водою?

Оповідання читається з великим інтересом, мова багата художніми засобами. Твір оспівує порядність, щедрість душі, людяність, працьовитість; змальовує національні риси українського народу, світогляд, звичаї й традиції його.

5) Гра " Брейн - ринг "

- Тепер 7 – А відвідає передачу " Брейн - ринг " ; виходять дві команди (по 4 чол.,капітани мають дзвіночки хто перший задзвонить той і відовідає – завдання: за уривком відгадати твір, назвати тему і головну думку твору   )

1) … ранок принесе свої насолоди. Ледь висихає роса, як Сашко, випивши пару склянок теплого з під корови молока, разом із такими ж малюками, як сам ганяє селом на велосипеді ("Вчений онук"… змалювання звичайних людських стосунків у сім’ї, туги хлопчика за мамою, любові дідуся й бабусі до онука; як добре, коли є бабуся, дідусь, люблячи тебе, є можливість гратися на сільському просторі, але сумно за мамою)

2) Сама по собі народилася мелодія і захопила так, що він почав вибивати її пальцями по підвіконню. Все здавалось йому, підкорялося музиці, що немовби грала у його серці ("Цигарка"; зображення великої сили музики, людського потягу до неї; прекрасно, якщо людина захоплена мистецтвом всім їством відчуває його, і як приємно, що прості люди розуміють пристрасть дитини і допомагають їй.)

3) Їж, Андрійчику, їж. Мені все одно, а тобі жити. Копай кульбабу, коринці і квіточки їж, бо цей сухарик останній. 

("Сухарик", відтворення страшних картин голодомору – Голод з’їдає всіх, люди падають на землю, мов підбиті птахи. Від такого горя навіть зозулі заніміли; співчуття людям)

4) Похоронна процесія повільно рухалася вулицею. Та де не візьми її дорогу перетнув сріблястий джип.

- Господи, ще один покійник на вулиці буде, - поклала хрест на сухі груди баба Ганна - … чий же то шибеник, хіба не знає, що покійнику дорогу не можна переходити?

("Бритоголові"- змалювання звичаїв народів України у радості та горі збиратися разом, розповідь про поведінку, спосіб життя " Бритоголових ", " нових українців"; прославлення людяності, знавців і зберігачів народних звичаїв, традицій народу; засудження тих, хто наживає багатство не чесним трудом. )

5) Інсценізація оповідання " Подарунок "

6) Елементи гри " Поле чудес "

- Завітаємо до передачі " Поле чудес " (нікого не визиваємо; показуємо класу)

Вам слід відгадати ім’я дівчинки з одного із прочитаних вами оповіданнь і назвати твір.

7 - А

Марійка "Школад"  

7 - Б

Алла " Донечка "

7) " Інтерв’ю навпаки"

- Продовжуємо презентацію книг. Вашій увазі інтрев’ю" навпаки". Не кореспондент ставить вам питання, а герой одного оповідання, якого ви зараз відгадаєте.

- Я тварина, веду розповідь про своє життя і членів сім’ї де колись жив. Хто я? Твір названий моїм ім’ям (" Жора ") Чого зазнав я в житті?

(Щастя і горе, розкіш і злидні, радість і смуток, достаток і страждання.)

* Завдяки кому я все це пережив за своє коротке життя?

(Завдяки Дмитрові)

* Як мені спочатку жилося в сім’ї Дмитра?

(Гарно, тебе любили і Дмитро, і Світлана, вчили правилам інтелігентного кота. У мирі й дружбі проходило життя.)

* Коли трохи погіршилося моє життя?

(Коли з’явився маленький хлопчик у сім’ї.)

* Чи подружився я із Вовчиком?

Так? Тебе стали називати помічником.

* Коли почалися зміни на погане в нашому житті?

(Коли Дмитро познайомився із Тимофієм)

* Які  зміни відбулися з Дмитром?

(Дмитро, колись веселий і добрий, почав перетворюватися на зовсім іншу людину – безвільну і байдужу: він перестав ходити на роботу, виносив з дому речі й продавав їх. Світлана з Вовчиком усе частіше не ночувала вдома.)

* Як реагувала Світлана на ці зміни?

(Світлана боролося за здоров’я чоловіка і до лікарів, і до знахарів бігала, а потім не витримала – поїхала в село до своєї матусі.)

* Чим все закінчилося?

(Дмитра разом із дружками заарештували, сусіди казали, що вони для того щоб мати гроші на наркотики трошили ліфти і здавали на металобрухт.)

* В чьому сила цього твору?

8) Телевізійна гра "Показуха"

7 –А зараз у гостях у передачі " Показуха ".

Дві команди виходять сюди, одна група – два чоловіка, хлопці;

Друга група – три чоловіка : одна дівчина, два хлопця.

Кожна команда одержує завдання з якого твору вона буде показувати якийсь момент із нього, друга команда відгадує і потім навпаки – даєм першій команді – "Цигарка" – один учень має імітувати гру на гармошці; другий із захватом слухає, потім не витримує починає завзято танцювати; друга  команда – "Вчений онук" – даємо із запискою хустинку для бабусі, окуляри для дідуся і книжку хлопчикові.

9) Резюме за творами.

- На попередньому уроці кілька хвилин 7 – Б обговорював певні питання і сьогодні ведучі цих груп виступають із резюме. Ви оціните їх повідомлення . Перша група мала завдання скласти резюме за таким питання : Іван Франко стверджував "Література кожного народу – це найкраще дзеркало його життя." Який час із життя нашої країни відбито в оповіданні «Хліб із чаєм»? Чи згодні ви

А) Виступ першого учня: із словами Франка?

- В оповіданні "Хліб із чаєм" із книги " Цезар,Галка і Новий рік " відбито перше десятиліття даного сторіччя в нашій країні. Мати Славика Олена розповідала прибиральниці школи тітці Катерині, що татко її дітей серйозний, не питущий … працював на суднобудівному заводі, де пів року зарплатню не виплачували. Сім’я перебивалася з копійки на копійку.

А ось зустрів хлопців, які давно вже працювали на суднобудівному заводі Прибалтиці. Хоч і важко було, проте для зварників робота знаходилася, ото й подався в далеку дорогу. Час від часу надсилав додому гроші.

Це час, коли одні стали мільйонерами, а інші безробітними, убогими, а то й бомжами.

Так що оповідання доводить, що, література кожного народу це найкраще дзеркало його.

Б) Виступ другого учня (2-ї групи було завдання з’ясувати, чия поведінка із оповідання "Пролісок " була благородною – мами Ромки – відмінника чи Володі)

- В оповіданні "Пролісок" розповідається про те, як восьмикласник Володя вирішив привітати із восьмим березня свою однокласницю Оленку, яка дуже подобалася йому, нагадуючи ніжну тендітну квітку, таку ж тоненьку, граціозну – як пролісок.

Восьме березня Володя йшов коридором школи, ховаючи під полою піджака букетик пролісків, роздумуючи, як привітати Оленку щоб не глузували однокласники. Так задумався, що ледве не наскочив на класного керівника та маму Роми – відмінника.

* Доброго дня, - привітався з ними і хотів іти далі, але мама Роми помітила букетик і радо вигукнула …

* Ларисо Іполитівно, а Володя вам квіти приніс. Хлопець оторопів. Ніяково посміхнувся, простяг проліски.

* Вітаю вас зі святом!

Наша група вважає, що мама Роми вчинила не тактовно. Бажаючи підлестити вчительці, вона поставила Володю в незручне становище. Як можна так чинити? Ти ж не знаєш намірів іншої людини!!!

Хлопець же повівся благородно. Хоч йому дуже хотілося привітати любу дівчинку, Володя не хотів образити вчительку подарував їй квіти, приготовлені для Оленки.

В)3 – а група оцінювала вчинок Тетяни Пертрівни із оповідання "Донечка"

- У збірці "Цезар, Галка і Новий рік" є оповідання "Донечка", в ньому правдиво і точно змальовано атмосферу в інтернаті, тонко передано психологічний стан дітей. Кожному інтернатів  хотілося жити в сім’ї хоч дні в ньому були насичені  не лише горем,а й  радістю. Одна  із вихованок інтернату Алла зібрала свої нехитрі пожитки і чекала на дядька, який зателефонував із Херсона, що приїде і забере її до себе. Її чисті зеленкуваті очі світили невимовним щастям. Аллині товариші раділи  за неї, і в кожного в очах жевріла надія: раптом і їм пощастить, як подружці.

До самого вечора прождала  дівчинка дядька, він не приїхав.

Тетяна Петрівна, заступник директора інтернату, забирає Аллу до себе додому, хоч має вже трьох дочок.

Чому вона так вчинила? Як оцінити її поведінку?

Це прекрасна, милосердна людина, чутлива до людських переживань.

Тетяна Петрівна побачила, як кожної миті в дівчинки псувався настрій, її очі зволожились. Пригорнувши до себе Аллу, жінка відчула, як тремтить її тіло. Тетяна Петрівна, добре знаючи по собі, що таке сирітська доля, відчула, як її власне серце немов обірвалось і кудись покотилося, воно  зайшлося щемом і болем, ніби це її обманули, підвели. Жінці нестерпно боляче бачити, як очі Алли переповнилися невимовним смутком, у них одночасно застигли недовіра, образа  і страх. Глибоко співчуваючи дівчинці, жінка приймає нелегке, відповідальне рішення  - удочерити скривджену дівчинку.

Це благородний вчинок. Можна схилитися перед цією Людиною.

Г) ІV група доводить мудрість матері з оповідання "Учителька" і висловлює передбачення, чи вийшла з Наталки добра вчителька.

- Наша група одержала завдання довести мудрість матері з оповідання "Учителька" і висловити передбачення , чи вийшла з Наталки добра вчителька.

Дослідивши текст, ми прийшли до висновку, що мама Наталки дуже мудра людина, бо з дитинства привчала доньку чинити справедливо; розуміти, що погано, а що добре; розвивала вміння визнавати й виправляти помилки.

В оповіданні наводиться епізод з їхнього життя: Наталка, дошкільниця, мріяла стати вчителькою, давала уроки своїй ляльці. Одного разу вона з подружкою Олею пішла до школи, хотіла побачити, як там навчаються, дзвінок почути. Та не судилося їм почути дзвінок, бо уроки закінчилися, а діти поскладавши портфелі  біля баби Одарчиного паркану, ганяли на вигоні в м’яча. Оля запропонувала взяти портфель.

Наталка засумнівалася ("Чи можна?") Але Оля, підхопивши ранець, подалася вулицею. У лісосмузі подружки розділили все, що було в сумці, щасливі розійшлися по домівках. Повернувшись з роботи, матуся Наталки стомлено сіла на стілець, поклала на коліна натруджені руки.

* Доню, - покликала вона до себе рівним голосом, - принеси все, що ви взяли сьогодні з Олею.

Наталка зі сльозами на очах все принесла :

* Я вчителькою хочу бути.

* Звичайно, будеш, - простягла руки до доньки матуся, погладила її по шовковому  волоссю. – А зараз ти проведеш свій перший урок, віднесеш усе, що взяла, Микиті. Це його речі. 

   Ми впевнені що Наталка стала справжньою вчителькою, бо мудра матуся, що діяла без крику, з любов’ю переконувала, що треба чинити справедливо, була ласкава і вимоглива, виховала порядну людину.

Оцініть виступи. Чи всі вам сподобалися.

10.Назвати твори за ілюстраціями. (до обох класів звертаємося)

7 – А

"Шматочок цукру",

7 – Б

"Нова сім’я"

7 – А 

"Рушник"

7 – Б

"Пролісок"

11. Релаксація.

 - Зараз особливо напружена праця.

Міні – дискусія. Щоб краще працювалося, налаштуємо себе на активну роботу за допомогою аутотренінгу (auto–я, trening - треную).

Повторюйте  за мною : 

* Я – учень, я – особистість творча – Я думаю, аналізую. Я не боюсь висловлювати свої судження. Помилившись, міркую далі. Шукаю істину. Я хочу багато знати.

12. Міні – дискусія

- Наш земляк, нині, на жаль, покійний Валерій Бойченко у передмові до книги "Цезар, Галка і Новий рік" писав : "В наш час, коли нав’язуюється, здебільшого, насильницька, агресивна ідеологія, яка підриває духовні основи суспільства і має руйнівну силу, розвиває егоїзм та аморальність, на часі стає проза Віри Марущак. Вона покликана зберегти високу моральність наших дітей, прищепити їм високі почуття любові до Вітчизни, до рідної матері, до землі".

- Чи згодні ви з цими словами?

Чи справді оповідання Віри Іванівни духовно збагачують душі.

1 – й учень:

* Я цілком згодна (згодний) з цими твердженнями. Візьмемо оповідання "Хліб із чаєм", в ньому всі персонажі позитивні, щедрі душею люди.

Ось Славик. Живе в страшній бідності, а росте щирим, добрим, не переповнився злобою на несправедливий світ. Серйозний, слухняний, роботящий. І у своєму класі прибере, і прибиральниці допоможе. Головне – не зазнається, хоча переможцем яких тільки конкурсів не був! На гітарі гарно грає.  Інструмент мов сам розмовляє в його руках. І співає прекрасно. Голос захоплював, зачаровував.

А ще у хлопчика надзвичайно розвинено почуття людської гідності: коли тітка Катерина чула, як учитель музики Ірина Сергіївна казала Славику: Щоб був сильним голос, потрібно їсти м’ясо, вирішила пригостити хлопчика котлетою, Славко поглянув так, немов відразу подорослішав, заховав за спину руку і сказав :

* Я люблю хліб з … чаєм …

Хлопчику, звичайно ж, хотілося з’їсти котлету, але він був навчений, що соромно брати від чужих людей їжу, як жебрак.

2 – й учень:

* Я підтримую тебе. Наприклад,оповідання "Чужі", що є в книзі "Батько з Португалії" доводить, що українців і росіян об’єднують спільність у поглядах, схожість за рисами національного характеру. Перебуваючи в евакуації в роки війни, Оленка змушена була красти вугілля на електростанції, щоб разом із маленькими сестричками не замерзнути в землянці. Сторож, про якого вона чула страшні розповіді, спіймав дівчину. Вона чекала розправи над собою : "Высыпай", - сказ сторож і спитав, чия вона. На світанку росіянин, сердитий дід, українським дітям привіз два мішки вугілля і сказав Оленці : "Воровать, дочка, нехорошо … Когда уголь в тепло да в дым уйдет, скажешь".

3 – й учень:

* А в оповіданні "Нова сім’я" із книги "Цезар, Галка і Новий рік", розповідаючи про красу зворушливого, голубиного кохання, викликає захоплення,виховує увагу до природи, бажання більше знати про те і тих, хто нас оточує; бути ніжним,  ласкавим,  вірним у дружбі й коханні… Людям треба вчитися у голубів, якими повинні бути стосунки в сім’ї, вчитися співчутливості до тих, у кого біда, терпінню при наданні допомоги нещасним; вмінню добиватися здійснення благородної мети.

4 – й учень:

* Я не згоден (згодна) з тобою. У цьому оповіданні  є чоловічок на прізвисько Рудий, який дико зареготав, коли голуб після його пострілу, немов зів’ялий листочок упав на дах сараю. Чому може навчити такий тип?

5 – й учень:

* Друзі, скажіть, чого може навчити Борис із оповідання "Спонсор"?  Цей огидний розжирілий тип, що зверхньо поглядає на свою давню знайому, яка не може собі дозволити купити апетитні м’ясні вироби, від яких ломилися вітрини. Пихатий, бундючний, він оголосив, що хоче пригостити знайому дорогими цукерками. Спонсор є спонсор, пригощу трюфелями. Борис потягнув оповідачку до іншого магазину, бо тут, де вони зустрілися, таких цукерок не було. Коли, слухаючи, як продавець начитувала : "Амаретто", "Кавові", "Горіхові", оповідачка відчула сором від того, що вводить Бориса в розтрату, і навіть зробила кілька кроків до виходу, він піймав її за руку і владно розпорядився :

* "Амаретто". Сто грамів.

Оце – то спонсор! Чому ж він вчить?

6 – й учень:

* А про які моральні цінності говориться в оповіданні "Абітурієнт" із книги "Цезар, Галка і Новий рік"? "Герой" перед вступним іспитом до вищого навчального закладу удав із себе екзаменатора, піднявся на кафедру і наказав голосом, що не терпить заперечень :

* Книги та шпаргалки покласти на стіл.

Всі, у кого були заготовлені допоміжні матеріали, покірно поклали їх на стіл. Він швидко переглянув, відібрав кілька шпаргалок, засунув до внутрішньої кишені і великодушно дозволив все інше забрати, а сам сів позаду між абітурієнтами.

    Ось такий хитрий, підлий, підступний чого хорошого навчить?

7 – й учень:

* Чекайте, друзі. Ви забуваєте, що показуючи огидних типів, автор викликає відразу до них, осуд підлості в будь – якій прояві, викриває аморальність і виховує поняття високих моральних цінностей. Отже, всі названі вами оповідання сприяють саме вихованню високої духовності.

Учитель:

* Думаю, що крапку в міні – дискусії ми можемо поставити, вислухавши ескіз "Душа народу" із книги "Цезар, Галка і Новий рік", який прекрасно засвідчує, що твори Віри Іванівни духовно збагачують.

13.Читання напам’ять ескізу "Душа народу"

14. В гостях у "Щасливого випадку".

- Ми прибули в гостину до передачі "Щасливий випадок", саме на етап "Заморочки з бочки" (з декоративної діжечки учні дістають питання)

А,Б – У яких творах піднято питання людської гідності. 

(А – "Бант", "Урок", "Лідер", "Фальшивий король", "Пролісок" Б – "Хліб із чаєм", "Учителька")

Б – Що об’єднує оповідання "Сухарик" і "Полювання"? (в них змальовуються страшні картини голодомору - А)

Б  3. В яких творах показано щедрість душі? (Б – "Рушник", "Подарунок", "Хліб із чаєм", "Донечка")

А 4. Сашко Пудик із оповідання "Лідер" сміливий хлопець чи боягуз?(А)

Б 5. Б – Що спільне між Славиком із оповідання "Хліб із чаєм" та Іванком із оповідання "Цигарка"

А і Б 6. Що свідчить про те, що Віра Іванівна любить тварин?

15. Захист дослідницького проекту.

- Всі уважно послухайте захист дослідницького проекту на тему "Риси українського національного характеру в оповіданнях В.І. Марущак"

                                Оціните роботу.

а) Виступ учня

б) обговорення виступу методом "Прес"

Я вважаю що  …

…тому що …

…наприклад,

Отже …

16. Виступ Марущак В.І.

ІV. Рефлексія навчальної діяльності 

* Чи справдилися ваші очікування від уроку? (піднесіть руки ,якщо так)

* Який головний висновок на основі всього, про що ми говорили, ви робите?

* Якими фарбами  ви позначили б свої відчуття, одержані на уроці?

Чому?

IMG_4823 IMG_4824 IMG_4828 IMG_4833 IMG_4835 IMG_4841 IMG_4839 IMG_4846 IMG_4849 IMG_4853 IMG_4861 IMG_4864 IMG_4866 IMG_4871 IMG_4873 IMG_4876