Слово про Любов Пономаренко
Спершу я познайомився з Любою Кириченко (таке прізвище мала у дівоцтві сучасний знаний прозаїк Любов Пономаренко) заочно: обласна газета «Комсомольський гарт» надрукувала невеличку добірку поезій десятикласниці зі села Іванківці Срібнянського району, які мені запам’яталися надовго — було у них щось тепле, по-школярському наївне і водночас напрочуд свіже. А через рік ми вже слухали поезії чарівної першокурсниці Ніжинського педінституту на засіданні нашої студентської літературної студії:
— Ти б не йшла так далеко, доню,
Там вітри обпікають долоні.
Цілий рік заметіль і негода,
Не цвіли едельвейси там зроду,
Журавлі не кричали весняно...
— А пісні ж ідуть,
А вітри ж ідуть,
А зірки ідуть, мамо…
В тих її поезіях — і щире бажання «в далекій Сахарі людину віршем напоїть», і неповторні образи, як ось ці: «Літо згадує трави росяні, // Стежку-стрічечку поміж хат», «А з-за лісу в самій сорочечці // Синій ранок // Вибіга», і, звісно, про кохання, яке чомусь прийшло не по «прямій», а по «дотичній»…
А потім захопилася прозою…
Ось як згадував про один з Ірпіньских семінарів молодих літераторів наш земляк, відомий письменник Володимир Дрозд. «У віршах Любові Пономаренко була точність деталі, психологічна точність. «А ви спробуйте писати прозу», —порадив я. Десь за тиждень, від’їжджаючи з Ірпеня, Люба вручила мені три новели: «Дурниці різні написалися. Якщо маєте зайвий час — то про прочитайте, а ні — то викиньте в смітницю…»
Всі три новели — «Невістка», «Вхідчини» і «Дуболугівські музиканти», вручені тоді Володимиру Дрозду, без жодного редакторського втручання, ввійшли пізніше у першу книжку письменниці «Тільки світу», що побачила світ у 1984 році.
У збірці, окрім новел, помітне місце займала і повість «На срібному човні», що дотепер є одним із кращих творів Любові Пономаренко. «Написана вона на основі переказів, усної творчості, узятої письменницею знову ж таки — і це принципово! — не з книг, а з народних вуст. Тому так природно ллється ця дивна оповідь, де суто реалістичні деталі переплітаються з буйними квітами народної фантазії, нагадуючи чимось картини, створені Катериною Білокур, Марією Примаченко та іншими народними майстринями», — писав той же Володимир Дрозд.
Нині Любов Пономаренко є самобутньою письменницею, автором книжок «Дерева облич», «Ніч у кав’ярні самотніх душ», «Портрет жінки у профіль з рушницею», «Помри зі мною», «Синє яблуко для Ілонки» та «Нехворощ», в яких вона продовжує традиції неоімпресіоністської новели. Вона двічі висувалася на здобуття Національної премії України ім. Т. Шевченка. Її твори також друкувалися в багатьох часописах, колективних збірниках і антологіях, зокрема в антології української «жіночої» прози та есеїстики другої половини ХХ — початку ХХІ століття (авторський проект Василя Габора), виходили білоруською, російською, сербською, німецькою та японською мовами.
Мені ж шкода, що талановита Любов Пономаренко так і не видала збірочку своїх віршів…
Володимир САПОН
Синє яблуко для Ілонки
Сидить Ілонка біля хати така сумна, аж хустка на голові займається. Перед нею стерні та стерні. Є і ліс, на який уже дихнула осінь.
Оце тільки повернулася з лікарні. Ішла селом, а люди, хто стрічався, казали: що з тобою, як поїхала, так половини й не стало. Та, одмахувалася Ілонка, їсти душа не прийма, а хіба тіло дурне, щоб саме по собі наростало. То так. А тільки ж чому барилась?
Димко (Дмитро її) вже й картоплю викубляв і пізні сливи познімав, хоч на роботі з темна до темна.
Їй і не віриться — вдома. Он коза на обніжку спить. Справнюща та біла. Он дика грушка всолодала і розімліла. А півники давно в колодочках, кукурікають і б’ються, аж пір’я летить.
Через її задуму проторохтів віз. Це Сергій з діжкою води брати. Жвавий і моцніший за конячий.
— Здрастуйте, тітко! Прибули?
— Атож. Воду в городню повезеш?
— Ну.
— Хай Параска з Ольгою до мене ввечері зайдуть.
— Скажу, та чи зайдуть. Там огірків, як гороху, набралося. До ночі будуть.
— Аби морозу не кинуло.
— А по радіо передавали два градуси.
— От-то.
За Сергієм прокурявилося, і знову лагідна тиша. Дерева, як цівки, бабине літо розпускають.
А признайся, Ілонко, боїшся? Як привезли тебе в лікарню, а тоді в другу переклали. Слідом попід руки жінку завели, а вона звивалась і кричала: «Убийте, вдавіть мене, не хочу! Що вирячились? У нас тут у кожній смерть сидить!» Заспокойся, сказала ти, не поможеться. А може, ще й мине. «Стара карга, — вискнула жінка, — тобі все одно здихати, а в мене одне в пелюшках, а друге тільки ходити навчилось!» — «Жити всім хочеться, дитино», — одказала ти. А потім одвернулась до вікна, а там сонце слабке, мов крапля олії, висіло.
Не приставляйся, боїшся. Бо все життя чогось чекала. Поки Дмитро вивчиться, поки сини підростуть, поки хату поставите. Тепер сини на Камчатці. Сказала Дмитрові не прописувати, що з нею, мо’, й не страшне. Аби дітей зривати. Лесю, внучку, як згадає, так сльози і вдавлять. Ти ж моя маленька бабуська, казало.
Позаторік будуватися кінчили. Кухня, зала, спальня і ще одна спальня — про гостей. Туди килим повісили, як за корову грошей уторгували, і двоє ліжок, мов пароплави, поставили. Коли немає довго листів, то підеш туди, посидиш, перини переб’єш.
Любиш ти нову хату, хоч довго звикнути не могла. Вже кругом цегляні стіни звели, вже й дах, наче капелюх, звісився, а ти майстрам вариш, а собі сліз не збереш. Тепер хто не зайде — й похвалить. Чисто, прибрано, доріжок понатикала, рушники дівоцькі почепила. Аж цвіте скрізь. Дмитро завжди з чобітьми носиться — наче й поставить ніде.
Аж ось і він. Скочив із мотоцикла, біжить, картузом утирається.
— Лоню! — гукнув ще здалеку, а ближче застидався. — Як добралася?
— Автобусом прямо ізвідти сюди.
— А в хаті була? Я тут той наче й не нагиджував. Там у газовій плиті юшка зварена. Може, води од Гаманів принести?
— Чого ти? Я й сама принесу. А обідав?
— На таборі.
Замовкли. Ілонка дивилась на його вироблений піджак, на роз’їжджені черевики, на комір, виношений у мотузку, і щасливо думала, скільки в неї попереду роботи.
— Там винограду кичок десять нав’язалося. Зріж, як хочеш.
— А синіх яблук уже й немає. Мабуть, дощі пострушували та вітер позбивав.
— Не може бути! — аж скрикнув. — Ану ходім!
Вона встала — Димко аж одхитнувся. Пів-Ілонки.
У траві гнилички мухи допасували, а на яблуні — порожньо.
«Як я жив із тобою? Чи хоч після весілля водив тебе в сад або на річку? Чи жалів тебе, як тягали колоди, носили відрами цемент і накладали глиною стелю? Чи питав, що болить у тебе, коли вночі, щоб мене не розбудити, виходила з хати і до ранку блукала на подвір’ї?»
— Не може бути, — ще раз видихнув Димко.
Він скинувся на стовбур, ковзав черевиком по гілках, чіплявся за суччя, обламувався, нарешті дістався до верхівки. Ех-х-х! Щосили труснув, і поодиноке листя, злітаючи, осміхнулось до неї.
— Я й хотів назбирати, та хіба за роботою вправишся, — обтрушуючи, звинявся перед нею. — Іще ті дітлахи. Ось мотнуся в колгоспний сад, там точно зосталися.
Уже хотів до мотоцикла, але повернувся, вивернув кишеню, чорну, мов кузня, і подав їй три горішки.
— Ось на, вже поналивались.
— Нащо ти? — спаленіла.
Схитнув плечима і знов одступив. Пом’явся, а тоді спитав:
— А як там… у Чернігові… що сказали?
— Нічого, — обізвалась тихо, — того нема.
— А тримали довго.
— Вигрівали. Все якимись лампами.
— Так справді? Справді нема?
— Кажу ж.
— Слухай! Ну й заживемо ми з тобою, жінко! Йолки дрова! — Він гупнув картузом об землю, ляснув себе в коліна, а тоді по підборах. — Село густиме!
Жартома, як у молодості, зісмикнув на плечі їй хустку, підстрибом кинувся до хвіртки.
Нараз їй стало млосно. Поточилася, обіперлася об стовпець. Треба ж отак зледащіти! А мотоцикл уже деренчав. У колесі бадилинка застряла і летіла невідомо куди…
Любов ПОНОМАРЕНКО