Здавалося, за 25 років Незалежності вже можна було б Україні повернути із забуття імена її славних синів, які викреслювалися з історії, культури, літератури. Про деяких ми вже дізналися, а скільки ще залишилося невідомих… Винищувався інтелект нації, що мав стати взірцем для наступних поколінь. Про двох Великих достойників нації я розповім на сторінках «Жінки - Українки».
Червень 1918 року. Петроградський поїзд мчить дорогами Білорусії, проїхав Гомель, за рогом вже видніється Чернігівщина. Ой і довгим виявився цей шлях з Росії додому, довжиною у 25 років… У пам’яті спливає прожите: зустрічі, враження і напружена праця в університетах, музеях, архівах багатьох країн Європи, праця задля України, її воскресіння. То ж почули на міжнародних конгресах сенсацію: це наша земля, споконвічна, наші предки вже були тут десятки тисяч років тому… І ніякі ми не «малороси», і живемо ми не на окраїні Росії, а у центрі Європи.
Народився Федір Кіндратович Вовк 5 (17 березня) 1847 р. в селі Крячківка (нині Пирятинського району) на Полтавщині у козацькій родині. Навчався у Ніжинській гімназії. Після закінчення у 1871 р. природничого відділення фізико - математичного факультету Київського університету св. Володимира працював співробітником Південно - Західного відділення Російського географічного товариства. До громадських справ прилучився ще будучи студентом, брав участь у підготовці видання «Кобзаря» Шевченка із забороненими творами, словника української мови та збірника народних пісень. І хоча його фахом були хімія та ботаніка, які він успішно студіював, на перший план виходить його зацікавлення народознавством. Горезвісний Емський указ наклав вето на все українське. Почалися репресії. Багатьох членів Київської Громади було заарештовано. Через невдалу спробу переправити в Україну підпільну друкарню Вовк нелегально виїхав до Румунії. І з 1879 р. до кінця життя перебував у політичній еміграції – в Європі та Росії, переїжджає з країни в країну, скрізь намагаючись якомога більше побачити і пізнати. Видає в Женеві перші томи журналу «Громада», пересилає в Росію заборонену літературу, пише «Хроніку» з українського життя. З 1887 р. мешкає в Парижі, де налагоджує контакти з багатьма відомими особистостями Європи.Знайомиться з численними археологічними та етнографічними колекціями в музеях Відня, Рима, Неаполя, Флоренції, Берна, Женеви, Парижа, Цюриха. Пише низку праць з порівняльної етнографії, як нового напрямку в науці. Опанувавши тогочасну школу французьких природознавців, вважав, що етнографія і етнологія є галуззю антропології. Він стає співредактором «Етнографічних збірників», що видавалися І. Франком і В. Гнатюком у Львові, кореспондентом «Французького історичного журналу», чеського енциклопедичного словника «Отто», «Великої французької енциклопедії». В різних країнах Європи одна за одною виходять праці науковця, серед яких особливо слід відзначити «Шлюбний ритуал і обряди в Україні» (1892), що принесла йому світове визнання; її було видано спочатку в Болгарії, потім в Парижі і лише 1928 р. в Празі, в Інституті ім. М. Драгоманова вона побачила світ українською мовою. Вовк стає помітною постаттю в європейській науці. У своїх працях вчений розглядає обряди у безпосередньому зв’язку з віруваннями і проводить паралелі між ритуалом та суспільним і господарським життям людини. Він детально описує родильні, весільні, поховальні звичаї, подає їх генезис і порівнює з традиціями інших народів від найдавніших до найновіших часів.
Використовуючи можливість ширше розповісти про Україну, про яку на той час (та й зараз майже так само) у світі ніхто не знав, у 1900 р. в Парижі, на Всесвітній виставці, Вовк розгортає «Народописну карту українсько - руського народу» Григорія Величка, демонструє серію фотокарток із зображенням розкопок поблизу Трипілля, а також цілу галерею етнографічного фотоматеріалу, де представлені типи українців, їхнє традиційне житло, одяг, головні убори, знаряддя праці, ремесла, сценки з ярмарків, народних свят. Були показані також вироби гончарів з Опішні, що на Полтавщині, кролевецькі рушники, буковинська вишивка. Правда, наше народне мистецтво експонувалося в розділі «Російське село» або в австрійській секції... Отакі дива! Був народ, мова, культура, а України не було – лише Малоросія або південь Росії. А зараз чого нам не вистачає? Вже не один рік живемо під прапором самостійної держави, та не дбаємо про свої національні духовні багатства, не вшановуємо належним чином і не бережемо пам’ять про людей - сподвижників, які все життя працювали заради майбутньої незалежності України.
Нарешті, 1903 року, після тривалої перерви, Вовкові вдалося побувати в Україні. На запрошення голови Наукового товариства ім. Т. Г. Шевченка М. Грушевського вчений приїжджає до Львова, зустрічається з Іваном Франком, здійснює кілька експедицій Галичиною, Буковиною, Закарпаттям, з головою поринаючи у вивчення минулого й сучасного рідного народу, і постійно публікуючи матеріали про наукове країнознавство у різних виданнях. За його редакцією виходить сім томів львівського журналу «Матеріали до україно - руської етнології».
Як тільки почалася своєрідна «відлига», тобто послаблення реакції, Ф. Вовку 1906 p. дозволили повернутися в Росію. Тут він одразу долучається до викладацької роботи, читає лекції у Вищій школі П. Ф. Лесгафта і Петербурзькому університеті. Водночас працює над поповненням етнографічної колекції Російського музею в Петербурзі, встигаючи побувати в Угорщині, Сербії, Румунії, Скандинавії, на Крайній Півночі, у Сибіру. Продовжує досліджувати західні терени України, а також відвідує Херсонську, Волинську губернії, Кубань, півострів Тамань. Вовку належить видатна роль у формуванні експозицій і фондів україністики багатьох музеїв світу, зокрема у Львові і Києві. Тільки одна зібрана ним колекція для Музею Олександра III нараховує близько трьох тисяч експонатів. Це національне багатство України й нині знаходиться у Санкт - Петербурзі, в колишньому Музеї етнографії народів СРСР. У 1908 р. Федір Вовк здійснює сенсаційне відкриття пізньопалеолітичної стоянки біля села Мізин на Чернігівщині, що викликало гучний резонанс серед археологів усього світу. В розкопках було знайдено величезну кількість знарядь праці і пам’яток мистецтва кам’яної доби; серед них – найцікавіші стилізовані статуетки людей і фігурки тварин, орнаментовані меандром браслети, жіночі прикраси з бивнів мамонта і черепашок.
У 1916 році в Петербурзі вийшла збірка наукових праць під назвою «Украинский народ в его прошлом и настоящем» – її по праву можна вважати першою, але на жаль, незавершеною енциклопедією народознавства. Як підсумок 30 - річної наукової діяльності вченого і цілої школи його учнів, в збірнику вміщені монографія «Етнографічні особливості українського народу» і нарис «Антропологічні особливості українського народу». Ці фундаментальні дослідження з культури та побуту українців, які й сьогодні вважаються чи не найгрунтовнішими і наймасштабнішими, визначили місце і роль нашого народу у колі високорозвинених народів світу, в першу чергу європейських. Вчений переконливо доводить, що українці – цілком окремий, відмінний від інших слов’янських народів тип, який має самобутню культуру, звичаї, побут. Федір Вовк рішуче відкидає твердження російських вчених про географічну периферійність України і дає свою інтерпретацію цій проблемі, доводячи етнічну самодостатність українців. Багаторічні дослідження у цій галузі на основі французьких методик привели до принципових висновків про те, що українці становлять окремий антропологічний тип, відмінний від сусідніх слов’янських народів, але близький до південних слов’ян. Вони належать, в основному, до динарської (адріатичної) раси або групи; другий складник – дніпрово - карпатський. Федір Вовк детально характеризує фізичний тип українців – другого за чисельністю(!) етносу Східної Європи, аналізує особливості (як зовнішні, так і внутрішні) населення на різних теренах України; вказує на відмінності між поліщуками і подолянами, гуцулами, бойками, степовиками, наддніпрянцями. Робить цікаві екскурси у глибину тисячоліть до часів, коли територію нинішньої України населяли різні племена, знаходить їх протослов’янське коріння і доводить відмінність від північних сусідів. Федір Вовк опанував глибокі знання етнографії народів світу, їх побуту, звичаїв і фольклорних багатств. Але його серце належало рідній Україні і все, що міг, він робив для розвитку вітчизняної науки, хоча і далеко за межами Батьківщини. Якщо раніше культуру і побут українського народу сприймали лише як малоросійську екзотику на «юге России», то він вводить українську етнографію в коло наукових дисциплін і визначає її як частину антропології. Дякуючи вченому, українська археологія та етнографія стають врівень з іншими народознавчими науками Європи того часу. Федір Вовк багато зробив для розвитку географічної науки, особливо тих галузей, які пов’язані з етнографією, він вперше здійснив суцільне дослідження України в аспекті історико – етнографічного районування.
Вчений мав величезний авторитет серед науковців світу. Його обирають членом паризьких Антропологічного, Історичного, Доісторичного товариств, Львівського наукового товариства ім. Т. Г. Шевченка, Празького наукового товариства, почесним доктором Канського університету, відзначають медалями, преміями, дипломами. За визначні наукові досягнення він отримує Велику Золоту медаль Російського Географічного товариства. А в 1916 році, коли вчений вже 10 років живе в Росії, французький уряд нагороджує його найвищою державною відзнакою – орденом Почесного Легіону. У жовтні 1917р. Федір Кіндратович отримує звання доктора антропології і етнографії Петроградського університету. Тоді ж Вчена рада Київського університету обирає його завідувачем кафедри географії та етнографії.
Наукова спадщина Ф. К. Вовка величезна. Він – автор понад 400 оригінальних праць з різних галузей природознавствав, історії літератури, архітектури, мистецтва, виданих багатьма мовами світу. Уродженець Полтавщини чудово знав українську мову, спілкувався нею з близькими і побратимами по духу, стежив за її чистотою у своїх публікаціях. Його обурювало навіть незначне порушення фонетики, і він сердився, коли його ім’я писали чи вимовляли «Федір», а не «Хведір». а в Росії він чомусь був відомий як «Федор Волков».
Наступив 1918 рік. Нарешті Україна стала самостійною державою. Уряд Української Народної Республіки звернувся до багатьох діячів вітчизняної науки й культури, які у різні часи і з різних причин змушені були виїхати за кордон, із закликом повернутися на батьківщину та взяти участь у будівництві молодої держави. До Києва приїздить чимало кращих представників української інтелігенції, справжня еліта нації, на яку покладається важлива місія – вивести рідну країну на європейську дорогу. На запрошення особисто академіка Володимира Вернадського повертається з Петербурга в Україну всесвітньовідомий археолог, антрополог, етнограф Хведір Вовк.Та довгоочікувана зустріч з батьківщиною так і не відбулася. Хоча й було літо, кінець червня, але в дорозі він застудився і за загадкових обставин помирає. Поховано його на сільському цвинтарі, поблизу містечка Жлобина під Гомелем. Вченому був лише 71 рік. Чи знають наші сусіди, чий прах покоїться у білоруській землі? Я особисто зверталася до працівників посольства України в Білорусі та й до знайомих білорусів з проханням відвідати могилу Ф. К. Вовка, поцікавитися, чи доглянута вона, вклонитися пам’яті нашого земляка. На жаль, я так і не дізналася, в якому вона стані, ніякої інформації з цього приводу не знайшла.
У некролозі «Пам’яті Федора Вовка», надрукованому в журналі «Україна (кн.І,– К.,1918), Михайло Грушевський писав: «Між утратами, які трапились в історії нашого життя, особливо болюча, невіджалувана для нашої науки була втрата заслуженого нашого антрополога й археолога Федіра Кіндратовича Вовка. Лиха доля вирвала його, саме коли здійснилась його мрія – дістатись на Україну й послужити культурному відродженню її». Бібліотеку і архів вченого у 20 - х роках перевіз з Ленінграда до Києва його учень О. Алешо, здійснивши цією акцією справжній науковий подвиг. Безцінні матеріали знаходилися у Музеї (згодом – Кабінеті) антропології та етнології ім. Федора Вовка при Українській Академії Наук, який складався з трьох відділів: етнографії, антропології та передісторії. Було розгорнуто активну дослідницьку і видавничу діяльність. Та ця робота тривала недовго, лише у період так званої «українізації» – до початку 30 - х років. Коли почалися репресії, Кабінет закрили, учнів і колег або репресували, або вислали за межі України, позбавивши можливості займатися творчою працею. Ім’я видатного антрополога і весь його науковий доробок заборонили на довгих 60 років, прищепивши йому тавро «буржуазного націоналіста».
Я щаслива, що долучилася до вшанування Федора Кіндратовича на його батьківщині з нагоди 160 - річного ювілею. На мою пропозицію, з ініціативи Полтавського земляцтва у Києві, в жовтні 2007 р., було організовано ряд пам’ятних заходів: у селі Крячківка, де він народився, на фронтоні Будинку культури, місцева влада встановила памятний знак, а у Пирятині, спільно з районною Радою, а також філією приватного «Європейського університету» проведено науково - практичну конференцію «Роль і місце наукової спадщини Федора Вовка в процесі становлення та розвитку національної свідомості українського народу».
То чи повернувся нарешті Федір Вовк в Україну? Навряд. Заслужена слава про нього лунає по світу вже понад століття, а до рідної землі так і не дійшла. Адже 170 - річний ювілей славетного вченого не був відзначений на державному рівні. Прах його також покоїться під чужим небом, хоч і сусідньої нам Білорусі.
Ольга РУТКОВСЬКА