Новий щоденник Славка Хоробрика: дозволено читати всім друзям

Оксана Радушинська. Новий щоденник четвертокласника Славка Хоробрика / ілюстрації Маргарита Рибка. – Харків: Талант, серія «Найкращий подарунок», 2023. – 120 с.

Що така графологічна експертиза? Чи у всіх людей на планеті Земля унікальні відбитки пальців? Чи можна подружитися з однолітком, який має інвалідність? Хіба небезпечно сісти до автівки незнайомців, щоб бути чемною дитиною і показати як проїхати до сусідньої вулиці? Звідки на подвір’ї багатоповерхівки може взятися справжня отруйна змія? Чому не потрібно приховувати, якщо тебе б’ють вдома? Що може бути, коли поганими словами обзиваєш однокласницю?.. Безліч запитань, які виникають у дітей 1-4 класів і які потребують не лише відповіді, а й ґрунтовного роз’яснення. Із цим завданням успішно справляється книжковий персонаж Славко Хоробрик.

Сімнадцять оповідань, кожне з яких вміщено на 3-6 сторінках книги «Новий щоденник четвертокласника Славка Хоробрика», є продовженням пригод добре відомого дітям книжкового персонажа. Уперше читачі познайомилися з ним у 2012 році, коли у Видавництві Старого Лева вийшла книга "Щоденник Славка Хоробрика або Пригоди хлопчика-міліціонера". Створена у тісній взаємодії з правоохоронцями Хмельницької області, книга переслідувала чітку мету – у доступній, легкій, художній формі розповісти учням молодшої школи про небезпеки і ризики, які чатують на них на вулиці, у школі чи навіть вдома, і про те, як варто поводитися, аби не потрапити у біду.

Саме цю функцію роз’яснення того, що добре, а що – погано (чи не зовсім добре) успішно виконує книжковий одноліток школярів Славко Хоробрик. Він вже з дитинства визначився, що в майбутньому обере професію правоохоронця, як його тато і дідусь. Тож, тут усе логічно – хлопчик не виходить за межі законослухняної поведінки. Чи притаманне таке, аж занадто чемне, поводження реальним дітям? Чи не здається Славко Хоробрик трохи нудним, зазнайкуватим чи невідповідним до свого книжкового віку? Можна й так сказати. Утім, саме за допомогою такого авторського рішення, вдається чітко показати юним читачам різницю між, умовно кажучи, добром та злом, прописати своєрідний сценарій безпечної поведінки у нестандартних ситуаціях, у яких може опинитися будь-яка дитина.

Про те, що саме такий художній засіб виявився вдалим, свідчить факт: за 12 років про книгу і книжкового персонажа не лише не забули – він набув популярності. Оповідання з книги "Щоденник Славка Хоробрика або Пригоди хлопчика-міліціонера" вміщено у підручники з української літератури для 2 класу НУШ.

А тепер, після невеличкого екскурсу в історію персонажа Славко Хоробрик, погляньмо на нову книгу про його пригоди, яка вийшла 2023 року.

В анотації до «Нового щоденника четвертокласника Славка Хоробрика» зазначається: «Проминуло декілька років, відколи Славко Хоробрик познайомився з дітьми всієї України. Утім, це в реальному житті час плине по-справжньому. А в книжковому він (час), що хоче, те й робить! Може пришвидшувати свій лет, може пригальмовувати. От і в нашій книзі хлопчик подорослішав усього на один рік. Звісно, він дізнався багато нового й записав ще один щоденник своїх пригод. Прогулянки в лісі, справжнє викрадення, грізні собаки, отруйні змії та перше кохання — ось неповний перелік перипетій, у яких довелося побувати нашому герою-четвертокласнику. А ще — булінг, відпочинок в оздоровчому таборі (вперше — без дорослих), дружба з дітьми з інвалідністю…»

Кожна пригода у книзі пронумерована, має окремий заголовок, а в кінці – запис-висновок, зроблений до щоденника Славком Хоробриком. Якщо сюжет пригоди описується від третьої особи, то висновки до щоденника Славко пише особисто. Отож змінюється і стилістика написання – авторка і дитина. У книзі багато повнокольорових малюнків Маргарити Рибки, які візуально доповнюють кожну розповідь.

Щодо тематичного охоплення, то, як уже зрозуміло з анотації, вона доволі широка.

У пригоді другій «Грибники» і пригоді шостій «Поїздка до Києва» діти опиняються у ситуації, коли вони загубилися і мають правильно діяти, аби безпечно повернутися до дорослих. Якщо у «Грибниках» надаються поради щодо орієнтування у лісі, то у Києві діти губляться у центрі столиці – на Майдані Незалежності. Відтак, і сценарій поведінки має бути геть інший.

Ціла низка пригод – «Новий навчальний рік», «Крадіжка», «Перше кохання», «Викрадення» – стосуються шкільного життя і різноманітних навколошкільних подій, які мають правовий та соціальний підтекст.

Пригода одинадцята «Б’є – значить любить» також розгортається у класі, втім у ній озвучується складна тема домашнього насильства. На прикладі дівчинки Марини читачі дізнаються, що не потрібно замовчувати факт домашнього насильства, не варто соромитися розповісти про жорстоке поводження будь-кому з дорослих, кому можеш довіряти. Бо насправді кривдник буде продовжувати кривдити, доки про це ніхто не знатиме і не покладе край його знущанням. Насправді, коли тобі 7-10 років, ти про це можеш навіть не здогадуватися і продовжувати берегти страшну таємницю, знову та знову наражаючись на «гнів» кривдника.

Ще одна важлива соціальна тема, якої торкається Оксана Радушинська, – взаємодія з дітьми, котрі мають з інвалідність. У пригоді… нульовій «Особливе знайомство» головний персонаж книги отримує дуже важливий урок спілкування просто на автобусній зупинці. Він знайомиться з хлопчиком, який розмовляє за допомогою жестової мови. А в пригоді четвертій «Новий сусід» діти усім класом втілюють мрію хлопчика Назара, який знає все про Космос і послуговується кріслом колісним. Обидва епізоди навчають дітей толерантному ставленню до людей/дітей з інвалідністю, бачити в них не «особливі потреби», а звичайних дітей зі своїми цікавими захопленнями і вмінням дружити.

Про вуличного підлітка-жебрака ідеться в пригоді дванадцятій «Жебрак». А «Наука лікарняної палати» у восьмій пригоді розповідає про довірливого хлопчака, якому зустрілася справжня «чарівниця» і сповістила страшну новину: скоро його мама помре. Але «чарівниця» може відвести біду, якщо хлопчик принесе з дому гроші і мамині прикраси для здійснення обряду. На жаль, цей різновид шахрайства залишається актуальним впродовж десятків років. Бо ж базується на природному дитячому страхові втратити найдорожчу людину. Славко Хоробрик і його подружка Катруся Розумниця зрозуміло пояснюють довірливому хлопчику, чому не варто знатися таким «чарівницям».

Утім, якщо зустріч із шахрайкою загрожує втратою заощаджень, то під час пожежі можна втратити життя. Пригода сьома «Пожежа» навчає як діяти, якщо пожежа сталася в квартирі. А пригода шістнадцята «У таборі відпочинку» застерігає від бешкетів на воді і розпалювання вогнищ у лісі, які загрожують перерости у справжнє стихійне лихо.

Підсумовуючи, можна сказати, що книга «Новий щоденник четвертокласника Славка Хоробрика» виконує функцію своєрідного посібника з безпеки життєдіяльності для школярів. Художній твір, написаний у стилі щоденника, не новий як в українській так і світовій у літературі. Але у цьому випадку він є доречним, адже підсумовуючи кожну історію, головний персонаж не лише наголошує юному читачеві на правильній чи неправильній поведінці, а також залишає місце для роздумів та власних висновків.

Авжеж, можна закинути авторці, що Славко Хоробрик аж занадто прямолінійний, правильний, ніби плаский персонаж. Можливо, було б доречно, аби він утнув якусь дурницю, зробив щось недозволене, але притаманне дітям його віку? Щоб він не знав відповіді на якесь питання, щоб вагався чи зробив помилкове припущення, дав недоречну пораду?.. Утім, хто зна, чи не втратить тоді Славко Хоробрик свою популярність, якою його винагороджує вже третє покоління учнів молодшої школи?

Тетяна ОМЕЛЯНЮК