Ім'я Олександра Пажимського добре відоме в краї серед істориків, краєзнавців, знавців палацово-паркового мистецтва, охоронців національної культурної спадщини, геральдистів, художників (особливо народного традиційного мистецтва), етнографів, екологів. Сьогодні Олександр живе у вирі двох мистецтв: історії (краєзнавство) й традиційного народного. Яке переважає? Важко сказати, але має значні успіхи там і там.
Народився в центральній Україні – Черкащині 27 грудня 1937 року. В чорний рік розгулу політичних репресій, коли гинули найкращі сили української інтелігенції, зазнавали утисків національні меншини до котрих належав і батько Олександра, із-за чого змушений був у 30-ті роки покинути рідний край – південну Волинь перед небезпекою бути репресованим, як поляк. Перед Другою світовою війною Олександр разом з батьками переїздить до Самчиків, що на Старокостянтинівщині – отчої землі. Батько – Матеуш Пажимський, мати якого була з відомого місцевого польського роду Буковських, а батько Антоній - походженням із центральної Польщі. Шляхетський рід Пажимських записаний у польських гербівниках з 1498 року. Мати Олександра - Марія Яківна Джура з не менш шляхетного козацького роду, де вважалося, з поміж інших чеснот, найвищим проявом гідності – воля й праця. За що один із дядьків Олександра був репресований із виселенням до Сибіру, де й загинув. Його вина: добрий господар й не визнання колгоспу – різновиду панщини.
Все це знав з дитинства Олександр. Від щедрої материнської душі він успадкував любов до квітів, до праці, шанобливого відношення до людей. Від батька – любов до краю, його історію, яку добре знав (як і до історії України й Польщі), до свого села, до книги, до праці, яку виконуєш, де основне професійність й досконалість. За що взявся – виконай фахово. Виростаючи на терені «маєтку Самчики» Олександр бачив, відчував його красу архітектури, парку. Від батька чув його історію. Ото ж, виховувався в середовищі культури, історії, що відбилося на його життєписові. Від батька він успадкував ще й велику тягу до самоосвіти, пізнання нового, бути в ньому першим, лідером (за гороскопом Олександр – «козеріг»). Таланило Олександрові в житті й на добрих вчителів, від яких він брав багато. Це українські, польські славетні діячі науки, культури.
Матеуш Пажимський першим в селі ставить динамомашину, що освітила електрикою кілька помешкань робітників й контору місцевого радгоспу; виготовляє першого радіоприймача, слухати якого збиралось біля оселі Пажимських щоденно чимало селян; по війні із розбитої під селом німецької техніки складає першу автовантажівку для радгоспу; в 30-ті роки вперше на трактора приладнує електричне освітлення, що дало змогу працювати в нічний час без допомоги людини, що йшла попереду трактора із смолоскипом в руці. Про це згадували селяни ще у 80-90-ті роки минулого століття. Для Олександра батько був найважливішим вчителем. Багато дій, думок, поступувань, поглядів Олександр взяв від батька.
Малювати розпочав рано: вабила його дивовижна краса маєтку – його архітектура, парк. Цю красу доповнювали розповіді батька (а мав він дивовижну пам'ять) про життя маєтку, його людей, історію, бо й сам виростав в його середовищі, як хлопчик-пастушок маєткових волів. Все це заклалось у фундамент його сучасних зацікавлень, знань, його неймовірного патріотизму до малої батьківщини – села Самчики, одного із найкрасивіших сіл у Волинській губернії, за твердженнями істориків ХІХ століття. Олександр любить повторювати перефразований ним вислів Юлія Цезаря: «Краще бути першим в селі аніж другим в місті». З шкільної парти проявилися в Олександра й любов до громадської праці. В школі він оформлювач стінної газети; не розлучився з цим в технічному училищі, де навчався, в армійській службі. В школі його обирають головою первинної організації ДТСАЛФ, розпочинає займатись спортом; продовжить це під час навчання в техучилищі (Львів), під час служби в Армії (Забайкалля, Російська Федерація). Стане багаторазовим чемпіоном Хмельницької області з важкої атлетики товариства «Колос», буде учасником першості України, Російської Федерації від Алтайського краю. В армії його обирають звільненим секретарем комсомольської організації інженерного підрозділу авіаційної частини, яка стала найкращою серед авіаційних частин СРСР. Звільнившись із Армії, деякий час працює на Алтайському тракторному заводі (м. Рубцовськ, Російська Федерація) в ливарному цеху. Займається спортом: член збірної Алтайського краю з важкої атлетики. Повернувшись в Самчики включається в громадське життя села. Молодь обирає його своїм ватажком. Організовує секцію важкої атлетики; команда в 60-тих роках стає призером, переможцем першості області.
В 1964 році Олександр ініціює створення творчого об'єднання любителів мистецтва «Факел» (що пізніше отримує назву «Просвіт»). Його підтримують: Генадій Раковський, Володимир Поліщук, Михайло Юзвук, Михайло Панчук. Об'єднання стає відомим в краї. Видає рукописний альманах з творами членів об'єднання – поетами-початківцями, фотохудожниками тощо. Об'єднання – студія існує досьогодні й має звання «Народна студія «Просвіт». Відтоді ж влаштовуються виставки робіт з образотворчого, прикладного фото-мистецтв. На першій виставці Олександр виставив свої роботи на осуд глядача. Це були твори в техніці живопису, карбування, розпису. В 1972 році закінчує Всесоюзний народний університет мистецтв ім. Н. Крупської.
Олександр Пажимський постійний учасник районних, обласних, всеукраїнських, колись всесоюзних, міжнародних виставок, фестивалів, симпозіумів. Ось їх перелік:
В останній час, виставки:
Лишень за 2005-2007 років Олександр прийняв участь у 21 виставці.
В 1980 році стає одним із засновників (Андрій Соколов, Генадій Раковський, Віктор Кучер, Михайло Юзвук) сувенірного цеху при місцевому лісництві, працює майстром-художником. В кінці 80-х років засновує дитячий художній гурток від об'єднання «Просвіт», який в кінці 80-х початку 90-х років започаткував дитячу художню школу традиційного народного мистецтва.
Мав персональні виставки: у Львові 1985р. (музей під відкритим небом); у Старій Синяві 1996; у Хмельницькому 1997; у Києві 2002-2003;
Є учасником Всеукраїнських симпозіумів народного малярства та декоративного розпису, в Чигирині 2005 р., та Батурині – Чигирині 2006 року. Учасник міжнародного етнофестивалю в Литві (м. Клайпеда) як народний майстер від України (2005).
1990 року установчий з’їзд Спілки майстрів народного мистецтва України в Києві, обирає Олександра Пажимського членом Великої Ради. В 1990 у Києві проходить Перший міжнародний фестиваль фольклору де Олександр Пажимський приємно здивував його учасників і гостей галереєю портретів 16 українських гетьманів, починаючи від засновника Січі Дмитра Вишневецького і закінчуючи останнім – Кирилом Розумовським. Це були кольорові портрети в рослинному обрамлені самчиківського розпису. Багато українців бачили портрети гетьманів вперше. Будучи в Запоріжжі на фестивалі до 50-ліття козацтва, на острові Хортиця (1990), Олександр спілкувався з тодішнім президентом України Леонідом Кравчуком, який з цікавістю оглянув портрети гетьманів і вдячно потис йому руку, Олександр у свою чергу побажав Леоніду Кравчуку, аби в нього стачило сил, мудрості й мужності боротись за Україну, як її гетьмани.
Твори Олександра Пажимського знаходяться в музеях:
Роботи знаходяться також в приватних музеях, збірках, колекціях України, США, Німеччини, Голландії, Англії, Канади. Публікувалися роботи в журналах: «Україна», «Народне мистецтво», «Народна творчість та етнографія», в календареві «В мире прекрасного», а робота «Землиця» прикрасила обкладинку книги «Закувала зозуленька».
Поєднання знань з історії (краєзнавства) й мистецтва, дало змогу Олександрові Пажимському створити ряд чудових музеїв, які в свій час були еталонними. Він автор тематико-експозиційних планів (ТЕП) й художнього оформлення (архітектура експозиції тощо) музеїв історії (1974р. присвоєно звання «Народний»), меморіального ГРС М. Прокоп’юка (1980 р. присвоєно звання «Народний») в Самчиках, Пасічній (1976р.), Красносілці (1990р.), Пишках (1992р.), Левківці (1992р.), Олександрівці (1990р., Вінниччина). А також багатьох тематичних постійно діючих, пересувних виставок – зокрема: «Відомі поляки на терені Старокостянтинівщини», «Ландшафтний архітект Діоніс МакКлер», «Мистецтво в побуті селян південної Волині», «Пам'ятки сакральної архітектури Старокостянтинівщини», «Маєток Самчики», «Маєток Самчики і люди, ХІХ ст.», «Письменник й громадський діяч Волині ХІХ ст. Юзеф Крашевський», «Символи України», інші.
З 1960-х Олександр Пажимський розпочинає свою громадську діяльність як дослідник-краєзнавець. Записує спогади самчиківських старожилів, а для уточнення й збагачення знань про село, край, виїздить до архівів, музеїв, бібліотек Києва, Житомира, Кам’янця-Подільського, Острога, Москви, зустрічається із відомими фахівцями. По краплині зібрані відомості лягають в конкретні експозиції музеїв, монографій, книг, статей, розвідки тощо.
Музейна історія села, красивий маєток привертають численних туристів, навіть з-поза меж України. До Самчиків пролягають всесоюзні, обласні туристичні маршрути. Музей на громадських засадах, директором й екскурсоводом якого був Олександр Пажимський, же неспроможний належно обслужити зростаючу численність туристів. Музей стає найкращим в області, на його базі проводяться семінари, конференції музейних працівників області. Енергія і заповзятість Олександра Пажимського, рішучість у відстоюванні музеєфікації всього маєтку, дають свої результати. Рішенням облдержадміністрації, на початку 90-х років, на базі маєтку, музеїв створюється відділ «музей – маєток Самчики» обласного краєзнавчого музею. Завідувачем стає Олександр Пажимський. Маєток набуває заслуженої популярності. Розпочинаються ретрореконструкційні роботи в парку; на архітектурних будівлях. З палацу виводиться агрохімлабораторія сільськогосподарської дослідної станції, що завдала непоправної шкоди загалом палацу. Маєток потребував комплексної охорони. В 1997 році нова перемога, за наполяганням директора відділу, громадськості й науковців України, керівництва облдержадміністрації, Кабінет Міністрів ухвалює Постанову про оголошення «маєтку Самчики», враховуючи його історичну, мистецьку, культурну, екологічну, просвітницьку цінність – Державним історико-культурним заповідником «Самчики». Директором призначається Олександр Пажимський.
За роки творчої науково-дослідницької праці в численних експедиціях на терені Старокостянтинівщини, в архівах, бібліотеках Олександр разом з науковцями відділу, заповідника зібрав величезний матеріал з історії краю, народної традиційної культури, що влилося у працю «Матеріальна й духовна культура Старокостянтинівщини ХІХ початку ХХ ст.». Олександр є автором статей цієї праці: «Народний одяг Старокостянтинівщини», «Декоративний розпис», «Художнє ткацтво й килимарство», «Писанкарство», «Витинанка». Ця робота науковців виконана на високому науковому рівні й заслуговує на увагу дослідників народної культури.
Із створенням в 1960-ті роки Українського товариства охорони пам'яток історії та культури (УТОПІК) стає його членом, головою первинної організації села. В 1990 році за вклад в пам’яткоохоронну справу обирається VI з’їздом УТОПІК в Чернігові членом Великої Ради товариства.
Як чин честі є виступ Олександра на районній конференції товариства охорони пам'яток історії й культури на початку 1980-х років проти руйнування (знищення) комуністичною владою старовинних дерев’яних церков, серед яких була дуже гарна церква волинського типу поставлена місцевим майстром в селі Решнівка. Відомий український фахівець сакрального мистецтва доктор Григорій Логвин про цю церкву писав Олександрові: «Це просто шедевр». Але танком її знищили. Загинули в цей період церкви в Губині, Деркачах, Решнівці, Іршиках, Киселях. Це був нечуваний на той час протест; Олександром Пажимським зайнялося КГБ, але він вистояв й продовжує боротися за збереження пам'яток культурної спадщини.
На початку 1970-х років (біля п’яти років) Олександр за завданням працівника університетської бібліотеки у Вроцвалі «Оссолінеум», архітектора за освітою п. Романа Афтанази, вивчає, досліджує, фіксує палацово-паркові ансамблі Рівненської, Тернопільської, Хмельницької, Вінницької, Житомирської областей. Для цього самотужки студіює мистецтво архітектури, вивчає термінологію, аби його описи палаців, їх інтер’єрів, парків (ландшафтна архітектура) були професійні. Його світлини (фото) й описи маєтків мають високу оцінку Романа Афтанази. В 11-ти томовій праці вміщено біля 500 світлин і описів маєтків зроблених Олександром, що дало повід для дарчого підпису на книгах Романом Афтанази Олександрові як співавторові цих книг. Це висока оцінка для Олександра від такого відомого дослідника маєтків. Праця Романа Афтанази вже витримала п’ять видань в Польщі; стала вельми популярною й в Україні. Це внесок Олександра в польську культуру й українську. Тоді ж він мав також неприємності від владців, спецорганів.
Олександр Пажимський автор книги «Садибні ансамблі подільської Волині» (1997) та в співтоваристві із сином Богданом «Маєтки (палацово-паркові ансамблі) Хмельниччини XVIII-XIX ст. ст.» (2006). Ще одна грань зацікавлень Олександра – гербівництво. Він автор герба села Самчики (ще в 1960-х), герба свого роду, в співавторстві із художником Борисом Шнайдером (із села Самчики) гербів міста Старий Костянтинів, села Губин, Старокостянтинівського району, проекту гербів Херсонської, Хмельницької областей.
Олександр Пажимський творчо різностороння людина. Ми знаємо його художній хист, його знання з історії краю, охорони пам'яток культурної спадщини, геральдики, ландшафтної архітектури, що відбилося у відтворенні об’ємно-просторових композицій маєткового парку (його картин), проектів створення музеїв де поєднується історія, образне художнє мислення, а відтак своєрідна режисура, сценарій показу матеріальних речей (експонатів); отже ще одна грань діяльності Олександра, як сценариста й режисера. Перші свої роботи в цій царині діяльності Олександр розпочав знову ж таки в 60-ті роки минулого століття, коли ним були написані сценарії тематичних вечорів «Отчий дім», «Осінні серпанки», свята-дійства до 300-ліття Переяславської угоди. Він автор-переможець конкурсу на найкращий сценарій проведення свята «Старокостянтинову – 430», автор сценарію й режисер свята села «Самчикам – 450». Автор проекту й сценарію та режисер краєзнавчої гри школярів «Це ви знаєте?!», яка проіснувала понад 10 років (приймали участь групи учнів шкіл Самчики, Старокостянтинова, Ладиг). Режисер свята «Козацькому роду, нема переводу» в Старому Костянтинові (1994). Автор проведення свята вшанування письменника й громадського діяча Волині ХІХ ст. Юзефа Ігнація Крашевського й відкриття пропам’ятної таблиці на будинку школи в с. Киселі де проживав письменник.
Олександр завжди повен нових задумів, ідей. Проявляється це в його основній роботі на посаді старшого наукового співробітника Державного історико-культурного заповідника «Самчики», громадській роботі. Це відтворення типологічних інтер’єрів ХІХ ст. палацу – заповідника, де велику роль має знання того періоду, його мистецьких ідей; створення в маєтковому парку нових об’ємно-просторових мистецьких композицій, як творів мистецтва певного періоду культури; це вболівання за історичне й культурне минуле в розвої сучасного міста Старокостянтинова – малої столиці краю; збереження культурної спадщини. Він залишається чи не однією із найяскравіших особистостей на Старокостянтинівщині, серед поборників збереження й використання культурної спадщини в екології культури краю, збереженні й розвої етнокультури, особливо традиційного народного мистецтва, звичаїв, образів, мови.
На гербові Пажимських стоїть такий девіз «GENE POLONUS, NATIONE RUTENUS» - «ГЕНИ ПОЛЬСЬКІ, НАЦІОНАЛЬНІСТЬ УКРАЇНСЬКА». І цим він гордиться, бо його внесок в польську й українську культури вагомий.
Олександр (Матвійович) Пажимський член Національної спілки художників України (1992р); член Національної спілки майстрів народного мистецтва України (1992р); Заслужений майстер народної творчості України (1994р); лавреат Всеукраїнської премії ім. Данила Щербаківського (2002р); лавреат обласної премії ім. Петра Бучинського (2004р). член пам’яткоохоронної комісії області, член архітектурно – містобудівної ради м. Старокостянтинова. Почесний член Житомирського науково-краєзнавчого товариства дослідників Волині (2006р).
Багато справ і досягнень у нього попереду.
Реєстр наукових праць, статей, розвідок, повідомлень (публікованих й неопублікованих).
1991
1992
1993
1994
1995
1996
1997
1998
1999
2000
2001
2002
2003
2004
2005
2006
2007