Рецензія на книги Віри Вовк:
Вовк Віра. Вогонь Купала. – Львів: БаК, 2014. – 140 с.,
Вовк Віра. Ораторія хвали. . – Львів: БаК, 2014. – 168 с.
Віра Вовк
Наша пам'ять як аптека
Марсель Пруст
Найпопулярнішою в наш час стає література, що відмовилась від статичного вивчення якихось явищ і цікавиться розвитком, динамічними змінами та вивченням людини НЕ-відокремленої від життя, а у вирі подієвості, разом із персоніфікованою за допомогою креативних сплесків архітектонікою особистісного простору самої людини.
Однак, будь-яка архітектоніка вимагає певної структури для того, щоб автор був у змозі повною мірою донести свої задумки до читача. Структурованість ідеї в будь-якому креативному тексті гарантує якісний виклад матеріалу, який надає спроможність реципієнту поєднати особистісний та загальний світи, які співіснують в суперечливій взаємодії:
«Між нами розтань.
Срібні рейки біжать у даль.
Віє самум і западає смерк.»
(«Розтань», із книги «Вогонь Купала»)
З цієї точки зору книги Віри Вовк якнайкраще підходять на роль компасу, який надає реципієнту можливість засвоїти щось значуще й споріднене духовно, здобути нову ступінь свободи, зменшити переживання відносно неструктурованого майбутнього:
«Кожен день скоро світ удогонь життю
Приймаю Господні дарунки,
Сторицею спрожогу дані,
Коли вже нікого навируч»
(«Подяка», із книги «Вогонь Купала»)
Письменник чи поет завжди балансує на стику граней минулого-теперішнього-майбутнього, що зрозуміло, оскільки література ніколи не існує у відриві від життя ‒ будь то спогади, опис сьогодення або фантоми майбутніх подій. При цьому не варто займатися творчістю, якщо в основу ставиться завдання насипати «солі на свою життєву рану», або страждати заради самого процесу страждання. У цьому випадку результатом творчості може стати або невротизація самого автора, або незадоволення реципієнтів, які будуть поглинати продукт творчості. З іншого боку, не можна залишатися в'язнем минулого. Необхідним є вільний і конструктивний аналіз своїх почуттів та апперцепцій для того, щоб випадково не заскочити на ескалатор, що веде до заперечення всього, що торкається життя. Писати про минуле в сьогоденні потрібно так, щоб зміцнювати сприйняття майбутнього.
«Також і без ювілеїв діймо щось путнє,
Хай дякує історія, а не сучасність!»
(«Порада», із книги «Вогонь Купала»)
Але, слід зазначити, що всі ці три часи життя у кожного відображаються в свідомості по різному – у когось вони триєдині, а хтось сприймає їх відокремлено. Що є правильним, я не знаю, оскільки ніколи не можу сформулювати межі норми сприйняття життя та часу, які у сучасному постмодерністському просторі є досить умовними та персоніфікованими емпірикою.
«Я – припутень, купальське зілля,
Я – тризуб на твоїй стежці!»
(«Трипутень», із книги «Вогонь Купала»)
У контексті сприйняття часу Віра Вовк ознайомлює нас зі своїми роздумами відносно таких важливих філософських категорій як «життєвий шлях», «несвобода», «життєвий світ». У авторки збірки «Вогонь Купала» є величезна віра в те, що в самовиявах людина повинна почуватися якомога незалежною, вільною, довершеною, досконало самостійною, з повним розкриттям сутнісних сил.
«Це фасія сучасності. Комусь
Ускрут прийдеться залишати
Перуки, декорації і усе
Пусте хабоття цього світу.
Увесь потужний скарб
Розсиплеться піском. Гординя
стане послугача трабантом»
(«27.Ангел», із книги «Ораторія хвали»)
У кожного в житті свій неповторний шлях шукання… Шукання сутності своєї особистості, свого єства, способу самопрезентації, опору та незламності для того, щоб завжди тримати під ногами не те що шлях, а хоча б стежку, яка б надала можливість не зануритись в особистісний хаос і тривіальна людська ненажерливість.
Дозволю собі для ілюстрації звернутися, на мій погляд, до найліричнішого вірша у книзі «Вогонь Купала», який демонструє структуровану особистість, що сповна функціонує у класичній ситуації життєвої боротьби-смерті й має форму постмодерністського випереджального відображення, і долає перехід від звичайного життя до героїзму.
Смерека
«На обриві скелі,
Лицем до вітру та негод
Стоїть смерека.Не просить ласки
За щедрість краси.Не жалій її,
Вона перебуде,
А впаде, то не навколішки,
Але стовма»
( із книги «Вогонь Купала»)
Процитувала вірша повністю, тому що жодної фрази, слова не захотілося залишати без його вербального «побратима» по строфі, настільки влучно виражене прагнення особистості до волі і незламної життєвої позиції. Чому це важливо? У сучасній Україні, коли глибоким перетворенням піддається сама теорія національної ідеї та національного характеру, такі архетипічні характеристики як «падати не навколішки, але стовма» є запорукою того, що ми витримаємо і впораємося з тією ситуацією, яка так стрімко і оглушливо вдарила по нашій країні.
Тут вгадуються характерні особливості самої авторки, поривання якої назустріч іншим, бажання пізнавати і дізнатися інших – це фактори особистісної творчої стійкості. Стійкості, якій автор особисто навчає читачів:
«Підіймай своє горде чоло, Україно!
Твої рани криваві сто народів узнало.
Ти безсмертна в історії людства,
І святиться ім’я твоє в зачудованім світі»
(«Голосіння», із книги «Вогонь Купала»)