Рецензія на книжку-гру «Корабель уяви» Ольги Масалітіної

olga

Книжка-гра «Корабель уяви» Ольги Масалітіної вже завойовує свого читача. Це – не класична література, яка актуальна « на всі часи», це – абсолютно сучасний художній «посібничок», який має жвавий сюжет мандрівки дітей різними, несподіваними часопросторами, захоплює інтригою відкриття невідомого, викликає асоціації з моделлю «машини часу», відомою в науково-фантастичній літературі. Оповідання справді відповідає жанру, бо йдеться про неймовірні пригоди героїв — Аліси, Макса, песика Кекса, які можуть трансформуватися у великі й малі форми, побувати у мікро- і макросвіті. Недарма автор підкреслює, що фантасти часто передбачали ті чи ті науково-технічні відкриття, до яких, до речі, були причетні й діти — 15-річний Луї Брайль, 15-річний Честер Грінвуд, 16-річний Джорж Ніссен, 18-річний Блез Паскаль. Умовно в цей ряд потрапив і Макс. Така інформація неминуче заохотить молодого читача до експериментів, які можуть навіть змінити світ.

Водночас письменниця вдало використовує можливості роману подорожі (перенесеному на обсяг оповідання) як різновиду пригодницького й сенсаційного романів, коли фабула розгортається на хронотопі шляху, на переміщенні персонажів відомими або раніше невідомими краєвидами й топосами (Карпати, ротова порожнина людини, море, комп’ютер, Планета-Х, Музей книги і друкарства України). Прийом одивнення для молодшого читача не може обійтися без елементів чудесного, тому цілком виправдане використання в оповіданні жанру казки, зокрема в епізодах із собакою Кексиком, здатного розмовляти «по-людськи» як із спеціальним апаратом, так і без нього. Такий жанровий синтез малої прози –– цілком виправданий, адже він сприяє урізноманітненню оповіді, ненав’язливому залученню дитини до жанрової специфіки літератури.

Художня інтерпретація пригод юних персонажів дозволила Ользі Масалітіній реалізувати головну мету оповідання — пізнавально-дидактичну, типову літературі для дітей і про дітей. Тому прагматична частина твору, подана в олітературній обгортці, видається доцільною, бо має формувати в юного читача певні інтелектуальні емоції й виховувати в ньому риси самодостатньої людини, здатної реалізувати себе як допитлива індивідуальність й колективна особистість. Вдалими в оповіданні є інформаційні доповнення про географічні, історичні, гігієнічні, фаунічні, технічні, космогонічні, книгознавчі сфери буття, лаконічно подані у вигляді «хмаринок» — доповнень до основного тексту. Вони покликані розраховані на невимушене розширення знань дитини. Здається, юний читач, який сьогодні без особливих труднощів орієнтується в комп’ютерній технології, смартфонах, девайсах і гаджетах, тому особливих бар’єрів між авторським мовленням й дитячим сприйманням тут не може бути. Письменниця розраховує на адекватного юного реципієнта, бо знає його, принаймні на прикладі власної дочки Аліси — типової дитини сучасного технізованого віку, яка не лише стала прототипом головної героїні, а й співавтором оповідання. Дівчинка належить до середньої вікової категорії юних читачів, які вже звикають до логічного мислення, перемежованого з фантазійним. До такої рецепції письменниця готує дитину (і її батьків) у стислій передмові та вступі «Привіт з планети Земля». Тому вдало знайдений головний образ оповідання — корабель уяви, який сприймається як визначальний стрижень композиції, навколо якої групують персонажі і їхні пригоди, побудованої за макетом казки, коли герої, рушаючи у світ з певної місцевості, після здійснення своїх подвигів неминуче повертаються до неї. Поєднання оповідної частини з ігровою дозволяє юному читачеві закріпити щойно отриману інформацію оповідання на практиці. Попередження про сюрприз занотовано на обкладинці: «Всередині гра!». Виконані олівцем ілюстрації Божени Когай стилізують дитячі малюнки, тому зрозумілі юному читачеві.

Попри те що персонажі книжки-гри представлені емблематично, як у казках, без висвітлення їхніх характерів, авторське мовлення зливається з мовленням юних героїв, оповідання цікавою пригодницько-мандрівною інтригою, фантастичними перипетіями, побутовими, добре знаними дітям деталями, їхніми вподобаннями, пізнавально-дидактичною настановою, матиме свою читацьку аудиторію, яку Ольга Масалітіна –– автор енциклопедії для батьків «Ви та ваш малюк», видань «Твій малюк», «Посібник про найщасливішого малюка» добре знає.

Леся МУДРАК