Здається, вже втрачено зв’язок між традиційною українською хатою і сучасною міською домівкою. Тоді чому ж, як і у давніх трипільців, сьогодні будинки зводять вікнами до сонця, чому кладуть під перший камінь пожертву у вигляді дрібних грошей (колись це були навіть живі тварини? Чому в нову оселю, як і раніше, запускають кота або півня? Чому на зведених стінах будівельники ставлять обжинкове дерево або «квітку» з колосся, а в містах на даху прикріплюють просто букет квітів? Всі ці мудрі повір’я предків, спрямовані на поліпшення добробуту новоселів, на застереження від злих сил, у поетично - символічних формах живуть і в наш прагматичний час.
Традиційне українське житло в різних регіонах має свої особливості. Крізь століття, від покоління до покоління, передавалася практика й досвід вибору місця й часу для закладин будівлі. А разом з тим проводилися ритуали, значення яких з часом вже важко пояснити, але яких дотримувалися, і вони залишилися подекуди в побуті й понині. Бо це є народна мудрість, яка пережила віки, це пам’ять і давні знання предків, що прийшли до нас з глибин тисячоліть.
В своїй хаті своя правда
За народними уявленнями, хата – це світ у мініатюрі, де стеля ототожнюється з небом, підлога – із землею, поділяючи космічні сфери на «небо – хату – підземелля», що відповідає трьом вертикальним просторовим координатам світового дерева (верхня, середня й нижня частини) і трьом часовим координатам (минуле, сучасне і майбутнє). Відомий етнограф Галина Лозко в своїй книзі «Українське народознавство» пише з цього приводу так: «У хаті втілювався життєвий простір і світоглядний космос українця. Як увесь світ поділявся на три частини: земну, підземну і небесну, так і хата відображала ці сфери буття. Стеля – небесний духовний світ (сволок із сакральними знаками, божниця в кутку); стіни, вікна, двері – символи земного, сучасного життя й спілкування з іншими людьми; нижній ярус – підлога, низ стіни з підпіччям і лавами; поріг уявлявся як межа земного і підземного світів». Недарма в народі кажуть: «Моя хата небом крита, землею підбита, вітром загороджена». А ще про нову оселю складено чимало прислів’їв і приказок: «Своя хата – своя правда», «Своя хата – своя стріха», «Своя хата – своя втіха»; «В своїй хаті і кутки помагають»; «Лучче дома, ніж на празнику»; «Всюди гаразд, а дома найліпше»; «Свій дім не ворог: коли прийдеш, тоді й прийме»; «Не пізно до свого дому й опівночі»; «В гостях добре, а дома – краще» тощо.
Що обов’язково варто знати і чого остерігатися при вирішенні важливого життєвого питання – будівництві нового житла (в даному випадку у сільській місцевості)? Ось лише кілька застережень з народного досвіду: хату не можна зводити у високосний рік (бо вона спустіє); на місці, де були кладовища або окремі поховання; на межі, на току (бо господарі будуть все життя товктися, що придбають, те й втратять); де був млин (бо щось буде скрипіти по ночах); на садибі, де раніше жили п’яниці, злодії, де часто хворіли, сварилися, помирали; де раніше були пожежі, смітники, всохлі дерева; де молодь гуляла на «вулиці» (не буде спокою ніколи) і таке інше. До речі, нещасливим для будівництва вважається місце, де треба вирубати дерева. Адже воно, як земний образ світового, райського дерева, пов’язане з небесним світилом, увійшло в традиційні світоглядні уявлення українців.
Починати будувати слід навесні й зранку, обов’язково толокою (гуртом), запрошуючи сусідів, знайомих, ба навіть чужих (відмовлятися не годиться – так велить давній звичай громадської взаємодопомоги). Усі працюють під керівництвом старшого майстра. Господарі виконують низку обов’язкових церемоній: промовляють молитви; під фундамент кидають скибочку хліба, солі, зерно, гроші (щоб був достаток), камінчик (щоб міцно стояла будівля); толочан смачно частують. На побажання майстра «Дай, Боже, цю оселю звести у добрім здоров’ї та у добрім здоров’ї і пожити в ній!» господарі відповідають «Хай Бог дає час добрий!», обдаровують його хусткою чи рушником і всіляко догоджають, щоб бува «не заклав хату на біду». Коли основні будівельні роботи закінчувалися, то на гребені даху прибивали хрест і ставили квітку або вінок, тобто знак «дерева життя» – прадавнього символу українців. А ще це було свідченням того, що працю завершено, тому треба гарно розрахуватися з майстром, подякувати у зведенні хати людям за допомогу і щедро їх пригостити.
За традицією, нову оселю необхідно урочисто пошанувати. В Україні цей обряд називається «вхідчинами», «перехідчинами» або «входинами», і без цього традиційного звичаю не годилося поселятися. За день до події на ніч до нової хати впускали кота або півня, «щоб вони вигнали нечисту силу, обжили нове житло, завели дружбу з Домовиком». Лише після цього заносять до помешкання стіл із хлібом - сіллю на ньому, на покуті ставлять ікону. Сходяться на свято рідні, сусіди, знайомі й ті, хто був на закладинах, й ті, хто хату допомагав будувати під час толоки. Гості йдуть святково вбрані тай не з порожніми руками; найперше несуть хліб на рушнику, обрус (скатертину), всілякі гостинці. За давнім звичаєм, люди вшановують не тільки господарів, а й саму хату і все, що в ній є: вікна, лави, двері, піч, стелю, стіни, поріг, долівку. Поріг, як відомо, – кордон між своїм простором і зовнішнім світом, тому й продовжують існувати застереження, що через поріг вітатися і нічого передавати не можна. А ще новоселам не варто брати з собою мотузку, бо будуть неприємності; забороняється у хаті, де є дівчина, стояти – треба сісти, щоб старости сідали; не треба замітати в хаті від столу до порога, а, навпаки; не бажано виносити сміття з хати, коли зайшло сонце; не можна свистіти у хаті, бо когось висвистиш – чи людину, чи добробут. Існує ще чимало табу й хатніх оберегів і їх народна мудрість рекомендує дотримуватися, а не вважати «забобонами». Про це добре знають етнографи, збирачі народних скарбів, поодинокі охоронці і носії традиційної культури, які, на щастя, ще живуть у забутих Богом селах, де лише зрідка звучить народна пісня.
Входини - новосілля
Є моменти в житті, які відкладаються у душі людини надовго, спогади про них гріють душу й повертають час від часу до баченого й пережитого багато років тому. Такими у мене було знайомство і співпраця з етнологом, дослідником Трипільської культури, директором Тальнівського районного історико - краєзнавчого музею та музею історії археології на Черкащині, письменником і журналістом, заслуженим працівником культури Вадимом Мициком. Невтомний шукач археологічних і духовних скарбів України, він здійснив реконструкцію низки старовинних обрядів з циклу свят СОНЯЧНОГО КОЛА, неодноразово показаних у Києві в середині 90 - х рр. фольклорно - етнографічним гуртом «Оріяни» місцевого будівельно - економічного коледжу. Підтримали цю ініціативу, що мала широкий розголос, ВУТ «Просвіта» ім. Тараса Шевченка, Міністерство культури України, республіканські преса, радіо, телебачення. На народознавчих вечорах у Київському міському будинку вчителя, до організації яких я була безпосередньо причетна, присутні в залі побачили багато нового й дивного, щоразу відкриваючи незбагненний духовний світ наших пращурів. Творчий доробок тальнівців не тільки із захоплення був сприйнятий широким глядачем, а й високо поцінований фахівцями: науковцями, керівниками фольклорних колективів, літераторами, журналістами. Обрядове дійство «входини» (новосілля), відтворене у фольклорно - етнографічній виставі «Щасти жити в рідній хаті», – це зразкове і високохудожнє втілення давнього обряду, який варто вивчати і широко популяризувати. З описом його фрагментів я й пропоную познайомитися читачам порталу «Жінка - Українка».
За унікальними матеріалами, зібраними В. Ф. Мициком і поставленими першим художній керівником св. п. Тамілою Жученко, подвижницька праця якої залишилася в пам’яті усіх, хто її знав і бачив, учасниками колективу були показані основні частини традиційного народного обряду – від будівництва і зведення хати аж до вселення у неї. Це: закладини, прибирання хати, входини до неї, внесення діжі, запросини, вводини, обсівання, дарування, пошанування хати, гостину, і наповнили фрагменти кожного з них відповідними піснями, характерними саме для Тальнівщини. Приміром: «Через наше село везуть клен – дерево»; «Ой, красен терем, красен терем»!; «По котився по горі густий дим, збудував господар добрий дім!», включили цікаві і маловідомі варіанти родинно - побутових «Ой, родино - зозулино», «Зеленеє жито, зелене», а також жартівливі з приспівками «Ой, Тетяно, Тетяно, в тебе в хаті погано» або «Свату наш, свату наш, постав хату коло нас» та інші. Хоча від колись розмаїтого дійства входин збереглося зовсім небагато, тальнівці дали цій традиції ніби друге народження, бо, як не дивно, вона актуальна й понині – адже багатьом з нас доводилося якщо не справляти, то бути гостем на новосіллі (проте цей звичай й досі навіть повністю не описаний). Глядачі мали можливість дізнатися, що на Тальнівщині, беручись до нової роботи, люди спершу промовляють побажання, аби дати душі добру наснагу й мобілізувати зусилля: «У добрий час почати, а в кращий закінчити!». І лише після цього починали якусь справу. Батько й мати обов’язково вносять в нову хату діжу з тістом, щоб у молодих господарів був достаток, тричі її підносять і промовляють: «Діжо, наша діжо, вчини роду хліб свіжий на життя, на вік, на здоров’я!». Потім урочисто заводять в нову хату дітей, які тримаються за вишитий рушник, благословляючи їх напутнім словом: «Щоб весело, щасливо та в злагоді жили в новій хаті. Будьте в ній господарі завзяті! Трудіться коло землі. матимете хліб на столі!» – благословляють батьки молоду родину добрим словом.
На новосілля за давнім звичаєм жінки несуть з собою жито і, обсипаючи оселю, співають:
На входини ми йдемо,
йдемо,
Миску жита несемо,
Обсіємо щастям, щастям,
Одвіємо лихо, лихо.
З побажаннями - обдаруваннями вітають гості:
– Щастя і здоров’я вам у новій хаті!
– Щоб у вашій хаті хліба - солі й усякого добра було доволі!
– Щоб у цій хаті гарно жилося та добре велося!
– Щоб ваша хата була друзями багата!
– Принесли вам цілющої води, щоб хата не знала біди!
– Даруємо миску жита і сніп зілля, щоб у цій хаті справляли весілля!
– Ось вам насіння квіток, щоб мали славних діток!
– А це вам казанець на борщ, на кашу, на холодець, щоб ваша піч смачно варила, а господиня гарно просила!
– Відчули землю ногами, стелю головою, а стіни руками. Тепер будете знати, яка у вас хата!
– Щасливо вам вік прожити у світі в своїй хаті та онуків і правнуків у здоров’ї діждати!
Ось такими віншуваннями традиційно вшановували новоселів, які спромоглися на хліб - сіль: «Будьте здорові у нашій хаті! Дякуємо, що від щирого серця допомагали нам оселю будувати і на входини прийшли!». Після гостини учасники дійства з пошаною й добрими побажаннями зверталися до всього, що є у хаті: «Нехай через віконце проходить сонце, а через пороги щасливі дороги!». «Щоб стіни були біленькі й господарі, веселенькі!». «П’ємо раз до печі, щоб вона пекла смачні речі!». «П’ємо вдруге до печі, щоб вона нам гріла добре плечі!». «П’ємо втретє до печі, щоб наші господарі її шанували та з нею здоров’я мали!». «П’ємо за світле віконце, щоб через нього нічого з хати не втекло, а тільки прибувало!». «Щоб стіни були біленькі, а господарі веселенькі!».
– Гей, музико! – гукали жінки. – Давайте перевіримо, яка долівка в новій хаті! Нумо, усі до танцю! І закружляли гості, за ними – й господарі.
– Ну й добряча долівка, аж у п’ятах гуде! Ноги на ній аж просяться танцювати. Веселяться люди, нову хату величають, бажають молодим господарям жити у мирі й злагоді многії літа і виростити славних діток, щоб вони також пам’ятали предківські заповіти.
Вже змінився не один склад «Оріян», які багато років тому вперше підкорили столичного глядача, проте й дотепер студенти мають в репертуарі ці оригінальні вистави і радують ними шанувальників народної культури. А Вадим Федорович продовжує працювати в Музеї, пише книжки і статті, читає лекції в Києві, в Міжнародній академії управління персоналом (Мауп). Дай, Боже, йому довгих років життя, наснаги в творчості і ще багатьох цікавих знахідок, відкриттів та фольклорно - етнографічних вистав.
Коли будуємо нову державу, треба закладати «твердий камінь духовності, а не пісок» – радив Григорій Сковорода. І ці слова українського філософа й пророка варто усім взяти на озброєння.
Ольга РУТКОВСЬКА